Werkwijze
Adviseur & coaching
Inzicht in Groepsdynamiek: Samen Werken aan een Positief Klimaat
Sommige groepen zijn complexer dan andere, en het kan lastig zijn om te begrijpen waarom er bepaald gedrag is. Wie heeft invloed op de sfeer in de klas en wie heeft moeite om erbij te horen?
Om dit te begrijpen, maak ik een gedetailleerde analyse van de groepsdynamiek met het 3D-sociogram (Dokman et al., 2018). Dit model helpt ons te zien wie de meeste invloed heeft, wie buitengesloten wordt en welke ongeschreven regels het gedrag sturen. Zo krijgen we inzicht in de oorzaken van spanningen in de groep.
Op basis van deze analyse geef ik gerichte adviezen voor de leerkracht(en).
We kijken verder dan rust en structuur: we onderzoeken de fysieke omstandigheden, de relaties tussen leerlingen en de leerkracht, en de inhoud en structuur van de lessen. Het doel is om de groepsdynamiek positief te beïnvloeden.
In plaats van tijdelijke oplossingen, zoals weerbaarheidstrainingen, focus ik op duurzame interventies die de leerkracht uitvoert, omdat de leerkracht de sleutel tot succes is. Deze interventies zorgen voor blijvende verbetering.
Ik maak gebruik van het Didactisch Klaverblad van Bruno Oldeboom, een model dat vier belangrijke onderdelen van het onderwijs verbindt: de fysieke factoren, de relatie, de inhoud en de structuur. Door deze met elkaar te combineren, creëren we een sterke, positieve groep waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.
Samen bouwen we aan een positieve en krachtige groep!

Inzicht in Groepsdynamiek: 3D-sociogram
Het creëren van een positieve groepsdynamiek begint met het verkrijgen van helder inzicht in hoe de groep zich gedraagt. Om dit te bereiken, maak ik gebruik van het 3D-sociogram uit het boek "Ik in de Wij" van Ivo Dokman. Dit proces bestaat uit drie belangrijke stappen:
- Observatie in verschillende contexten – Ik kijk hoe de leerlingen zich gedragen in diverse situaties, zoals in de klas, tijdens pauzes of bij groepsactiviteiten.
- Lesgeven met Dynamische Activiteiten (60 minuten) -
Ik geef lessen die de interactie tussen leerlingen stimuleren, waardoor verschillende rollen en gedragingen duidelijk naar voren komen. - Verzamelen van data – Ik laat leerlingen een sociogram invullen of de groepssfeer beoordelen via een klimaatschaal, zodat we inzicht krijgen in de onderlinge verhoudingen.
Met deze gegevens stel ik een gedetailleerd 3D-sociogram op. Dit biedt direct inzicht in de groepsdynamiek en helpt ons te begrijpen waarom er spanningen of problemen zijn. Dit is een essentiële stap om het leef- en leerklimaat positief en duurzaam te veranderen. Bovendien krijg je als docent helder zicht op de invloed van jouw handelen op de groep. Inzicht in de groep en sterk leiderschap van de docent vormen de sleutel tot succes!
Op basis van deze analyse stel ik een concreet plan op met de juiste interventies voor de groep. We kiezen samen de beste aanpak om de groepsdynamiek te verbeteren en een positieve sfeer te creëren.

Tot slot bespreken we de analyse en het plan met de docent, de directie en de intern begeleider/zorgcoördinator. Zo zorgen we ervoor dat de aanpak breed gedragen wordt en effectief wordt geïmplementeerd.
Coaching: Samen Werken aan Duurzame Verbetering
Soms is er behoefte aan een vervolg voor de klas of de docent. Door middel van krachtgericht coachen ondersteun ik de docent in het realiseren van blijvende verbetering in de groepsdynamiek. Het doel is om samen te werken aan concrete verbeterpunten, zodat de docent met vernieuwd vertrouwen en verhoogde competentie voor de klas staat.
Iedere situatie is uniek, daarom stemmen we het traject altijd af op de specifieke behoeften van de docent en de klas. Samen creëren we een aanbod op maat, zodat de coaching optimaal bijdraagt aan de persoonlijke en professionele groei van de docent.