Werkwijze

Adviseur & coaching

Inzicht in Groepsdynamiek: Samen Werken aan een Positief Klimaat

Sommige groepen zijn complex, en het kan lastig zijn te begrijpen waarom bepaald gedrag voorkomt. Wie heeft invloed op de sfeer in de klas? Wie voelt zich buitengesloten? Welke ongeschreven regels sturen gedrag?

Door helder inzicht te krijgen in de groepsdynamiek, ontstaat de basis voor duurzame verandering. In plaats van tijdelijke oplossingen, zoals weerbaarheidstrainingen of externe trajecten, focus ik op interventies die door de leerkracht zelf uitgevoerd worden. Dit zorgt voor blijvende verbetering en een klas waarin rust en samenwerking terugkeren.

Ik gebruik hierbij het Didactisch Klaverblad van Bruno Oldeboom, dat vier belangrijke onderdelen van het onderwijs verbindt:

  • Fysieke factoren

  • Relaties

  • Inhoud

  • Structuur

Door deze elementen te combineren, creëren we een sterke, positieve groep waarin iedereen zich gezien en gehoord voelt.

Samen bouwen we aan een positieve en krachtige groep!


3D-sociogram van een groep

Het Proces: Hoe Inzicht tot Duurzame Interventies Leidt

Het verkrijgen van inzicht gebeurt stap voor stap, met behulp van het 3D-sociogram (Dokman et al., 2018).
Dit proces bestaat uit drie kernstappen:

1. Observatie in verschillende contexten
Ik kijk hoe leerlingen zich gedragen in de klas, tijdens pauzes en bij groepsactiviteiten.

2. Lesgeven met dynamische activiteiten
Lessen van 60 minuten die interactie stimuleren, waardoor verschillende rollen en gedragingen zichtbaar worden.

3. Verzamelen van data
Leerlingen vullen een sociogram in en/of beoordelen de groepssfeer via een klimaatschaal, Hierdoor krijgen we inzicht in de onderlinge verhoudingen én de leerkracht - leerling relatie. 

Met deze gegevens stel ik een gedetailleerd 3D-sociogram op, dat direct inzicht geeft in wie invloed heeft, wie buitengesloten wordt en welke ongeschreven regels gedrag sturen.

Op basis van dit inzicht stellen we samen een concreet plan op met gerichte interventies. Zo kan de leerkracht effectief werken aan een positieve groepssfeer en duurzaam resultaat.

Coaching: Samen Werken aan Duurzame Verbetering

Soms is er behoefte aan een vervolg voor de klas of de docent. Door middel van krachtgericht coachen ondersteun ik de docent in het realiseren van blijvende verbetering in de groepsdynamiek. Het doel is om samen te werken aan concrete verbeterpunten, zodat de docent met vernieuwd vertrouwen en verhoogde competentie voor de klas staat.

Iedere situatie is uniek, daarom stemmen we het traject altijd af op de specifieke behoeften van de docent en de klas. Samen creëren we een aanbod op maat, zodat de coaching optimaal bijdraagt aan de persoonlijke en professionele groei van de docent.